Egoyan, Atom
Cameo media, 2004
Ararat rescata d'un oblit cruel el genocidi armeni mitjançant un laberint d'històries i imatges intrincades. El film narra les difícils relacions d'una família d'ascendència armènia que intenta recuperar les seves arrels i exorcitzar els seus fantasmes i, alhora, reconstrueix i teoriza sobre la vida del pintor armeni Gorky, fusionant ambdues històries en un joc protagonitzat per Charles Aznavour (París, 1924) que actua com alter ego d'Egoyan. Edward Saroyan (el reconegut director que roda un film titulat Ararat sobre la vida del pintor Gorky) i un policia de duanes (un superb Christopher Plummer, canadenc de 75 anys) seran els punts de confluència de les diferents trames i preguntes que planteja la pel·lícula. La història s'estructura com un collage en el qual es barregen els temps narratius amb espai per a la ficció, la reconstrucció històrica i el drama familiar. El títol ens remet a una muntanya que simbolitza la resistència popular armènia enfront de l'invasor. La complexitat dels fets narrats connecta amb la recuperació ¿a força d'intel·ligència i noblesa, sense odi i sense afanys revengista¿ de la memòria històrica i personal, perquè Egoyan sap molt bé que aquells que no coneixen la història estan condemnats a repetir-la.