Programa Dona Educació de l'ICE. Lledó, Eulàlia
Institut de Ciències de l'Educació. Universitat Autònoma de Barcelona, 1992
La llengua és un mirall de la societat que la utilitza i reflecteix tant els valors dominants com les desigualtats que s'hi donen. El llenguatge, com tots les altres produccions culturals humanes, és sexista i androcèntric. Aquests trets del llenguatge-visibles en els diccionaris, gramàtiques, llibres de text i altres materials curriculars-es manifesten en l'ús constant de formes masculines, l'ocultació sistemàtica del gènere femení i la utilització del masculí per designar als dos gèneres. El llenguatge, però, no es limita a reflectir la societat. També és una eina poderosa per configurar mentalitats. El sexisme del llenguatge, doncs, ajuda a reforçar i perpetuar les discriminacions socials. Després d'aquesta anàlisi, l'autora il·lustra les seves asseveracions amb nombrosos exemples extrets de materials utilitzats a les escoles. Proposa a continuació alternatives per evitar els usos sexistes més freqüents del llenguatge.